Prečo si ľudia rušia výhodné poistné zmluvy?

Autor: Jana Lunio | 12.8.2015 o 9:45 | (upravené 12.8.2015 o 10:00) Karma článku: 5,59 | Prečítané:  1753x

Pred niekoľkými mesiacmi ma kontaktoval dlhoročný klient, nazvime ho Peťo, ohľadom stretnutia s kamarátom, ktorý pracuje v istej nedávno založenej maklérskej firme (ich systém práce je popísaný nižšie).

Vraj o nič nejde, len si prezrie Peťove zmluvy a povie mu na nich svoj názor. Peťo mu dal na preštudovanie len jednu zmluvu, bolo to investičné životné poistenie s krytím smrti za výhodných podmienok. Túto zmluvu som nerobila ja. Peťo si ju platil už skôr ako sa stal mojim klientom. Nie som zástancom rušenia zmlúv za každú cenu, preto sme na zmluve urobili len kozmetické úpravy.

Peťov kamarát ho po preštudovaní zmluvy kontaktoval na stretnutie, na ktoré som prišla aj ja. Vytiahol si všeobecno-poistné podmienky (podmienky, podľa ktorých sa „správa“ celá zmluva) s poplatkami a nejaký papier, na ktorom bol urobený prepočet, koľko klient zaplatí na poplatkoch na danej zmluve. Bola som prekvapená, pretože tie poplatky boli vyčíslené na centy. Spýtala som sa ho teda: „ako presne na centy viete, koľko klient zaplatí na poplatoch? Poplatok za krytie smrti je súčasťou sporenia, (t. j. do sporenia ide klientovi menej, po strhnutí poplatku za krytie smrti) a každým rokom je poplatok za krytie smrti vyšší.“ Odpovedal mi: „to je len orientačné“. Považujete za orientačné, keď maklér vyčísli poplatky presne na centy? Ja teda nie. Okrem toho na papieri nemal napísaný názov poisťovne, kde mal Peťo zmluvu, ale názov úplne inej poisťovne. Robil prepočet na kalkulačke úplne inej poisťovne? Áno a potom daný výpočet spriemeroval. Sám maklér mi to povedal.

Zo stretnutia som musela odísť skôr, preto som na druhý deň zatelefonovala Peťovi, zvedavá, ako to celé nakoniec dopadlo. „Jani, ničoho sa neboj, ostávaš mojou maklérkou. Maximálne urobíme drobné zmeny“.

Pár dní na to mi volal maklér, chcel sa so mnou stretnúť. Súhlasila som. Napodiv sa snažil zo mňa vytiahnuť moje know how, ako pracujem, ako napr. nastavujem zabezpečenie klientov, ktorí majú úvery a pod. Zapol svoj notebook a bez menšieho zaváhania otvoril kalkulačku poisťovne Axa, aby mi ukázal, ako nastavuje klientom zabezpečenie on. Mimo iného mi porozprával, ako si získava nových klientov. Vysvetlí im, aké nevýhodné je mať kapitálové a investičné poistenia. Aké sú tam vysoké poplatky a pod. Klienti mu vraj rovno povedia, ok, chceme to zrušiť. Bez toho, aby sa na tie zmluvy maklér pozrel a preštudoval si podmienky. Je kopec výhodných poistení so sporeniami, napr. staré kapitálové poistenia s technickou úrokovou mierou 4% ročne a viac (klienti sú v zisku niekoľko tisíc eur). Ako potom vysvetlí klientom, že dané poistenia sú výhodné, aby ich nerušili, keď im predtým natáral, aké tam sú vysoké poplatky? Vysvetlí im to vôbec? Na túto otázku mi neodpovedal.

Aj niektoré investičné poistenia sú výhodné, ja sama mám investičné poistenie, za 5 rokov zhodnotenie takmer 85% kumulatívne, priemerný ročný výnos niečo nad 13%. No ak by ste si ho chceli uzatvoriť teraz, už to nie je možné. Daná poisťovňa tento typ produktu zrušila. Prečo? Nevynáša jej to, v danom produkte sú nízke poplatky. No klientom áno. Už po prvom roku som mala nárok na odkupnú hodnotu, čo nie je v každej poisťovni pravidlom.

Ale vráťme sa k nášmu maklérovi. Ak som správne pochopila z jeho slov, jeho politikou je rušiť poistné zmluvy so sporeniami, uzatvárať nové poistné zmluvy bez sporení a sporenia dávať mimo poistení priamo do fondov. Položila som mu ešte jednu otázku: „čo urobíte, ak medzi uzatvorením pôvodnej zmluvy a novej zmluvy sa klientovi zmení zdravotný stav k horšiemu? Uvedomujete si, že ak zrušíte klientovi zmluvu a novú zmluvu poisťovňa neakceptuje kvôli zdravotnému stavu, resp. dá klientovi výluky (čo klientovi poisťovňa odmieta poistiť), že klienta poškodíte?“ Pri uzatvorení novej zmluvy poisťovňu zaujíma hlavne vek a zdravotný stav klienta (samozrejme aj zamestnanie, možná nadváha a iné). Ostal zaskočený, nad tým vôbec neuvažoval. Mám klientov, ktorí prekonali rakovinu, mali nezhubný nádor či mozgovú príhodu alebo mali niekoľkokrát operované koleno. To sú vážne diagnózy. Staré zmluvy automaticky ponechávam. V prípade zmeny príjmu smerom nahor, resp. zvýšenie úverového zaťaženia dopĺňam len nové zmluvy s prihliadnutím na zdravotný stav.

Zrejme si maklér myslel, že ho budem školiť, preto mi volal druhýkrát, aby si so mnou dohodol ďalší termín stretnutia. Odmietla som.

Medzitým Peťo absolvoval zopár seminárov u vyššie spomínanej maklérskej spoločnosti a rozhodol sa pre spoluprácu s nimi. Navrhla som mu teda, že o zmluvy, ktoré som uzatvárala, samu budem aj naďalej starať a prešli sme si ich obsah. Prišlo mi to samozrejmé, cítila som za to zodpovednosť a sľúbila mu bezplatný servis. Svoje slovo som chcela dodržať.

Pár dní na to mi prišiel email s informáciou, že sa Peťo rozhodol zrušiť úrazové poistenie (bez sporenia). V deň stretnutia ani nespomenul, že podal žiadosť o zrušenie danej zmluvy, pritom sme sa o nej rozprávali.

Jedno z najlepších a najlacnejších poistení na slovenskom trhu. Minimum výluk, poisťovňa prepláca aj povinnú rehabilitáciu, nemala vo všeobecno-poistných podmienkach vypísané len presné diagnózy a maximálnu lehotu liečby (ako iné poisťovne). Ak by ste si toto poistenie chceli uzatvoriť dnes, nemali by ste ho tak výhodné ako Peťo. Pred rokom totiž poisťovňa zvýšila poistné o takmer 100% a upravila všeobecno-poistné podmienky. Dôvod? Vysoká škodovosť. A Peťo si ho zrušil s argumentom, že si preratával úrazové poistenie v Axe a za nižšiu cenu by tam mal poistenú celú rodinu. Nevidela som daný návrh na úrazové poistenie, preto cenu a poistné sumy nemôžem porovnať. Určite však nemá také výhodné všeobecno-poistné podmienky (študovala som si všeobecno-poistné podmienky  danej poisťovne). Štandardne to funguje tak, že čím dá poisťovňa nižšiu cenu (poistné) za dané pripoistenie, tým viac výluk je vypísaných vo všeobecno-poistných podmienkach).

Peťo mal nastavené poistné sumy presne na výšku svojho platu. Ja sama mám v danej poisťovni uzatvorené úrazové poistenie a mala som dve poistné udalosti. Bezproblémové riešenie, peniaze som mala do pár dní na účte – dokonca skôr, ako mi prišiel informačný list z poisťovne. Servis ako má byť.

Peťovi som v ten deň napísala email, že ruším pôvodnú dohodu o starostlivosti o zmluvy, ktoré som uzatvárala. Vzhľadom k jeho nekorektnosti a neúprimnosti. Oceňujem úprimnosť. Mohol mi na osobnom stretnutí povedať, že podal žiadosť o zrušenie zmluvy. To bolo prvýkrát, kedy som s klientom podpísala ukončenie spolupráce a starostlivosti.

Zhodou okolností som sa včera stretla s klientkou a jej synom, ktorému skončila výhodná poistná zmluva s garantovaným zhodnotením 5% ročne, počas celej doby trvania zmluvy. Videla som, koľko peňazí do zmluvy vložili a koľko z nej teraz vyberajú. Dokonca o 600 € viac, ako im poisťovňa papierovo sľúbila. Klientovi pripísala aj podiely na zisku poisťovne. Keď som mame toho klienta povedala, že mali jednu z najvýhodnejších zmlúv, nechcela mi veriť. Už skôr uvažovala, že danú zmluvu synovi zruší, pred niekoľkými rokmi jej totiž náhle zomrel manžel. Okrem iného jej niekto z rodiny povedal, že tá zmluva je zlá, nech ju zruší. Čo myslíte, ako sa asi cítila po našom včerajšom stretnutí? Verím, že bola spokojná :o)

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.

SVET

Výbuchy pri štadióne v Istanbule zabili najmenej 13 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.


Už ste čítali?